Op 18 oktober 2024 organiseert het iLo een discussie avond onder leiding van Chris van Goethem over hoe je je artistieke erfenis zou kunnen bewaren.
Hoe zou je een lichtontwerp kunnen bewaren in een database voor iedereen toegangelijk?
Heb je al eens naar het werk van een lichtontwerper gezocht online? Over het algemeen is er weinig te vinden waar je als professional mee aan de slag kan. Een bio, wat basisgegevens, een paar foto’s, een kritiek, een vermelding in de rand van een voorstelling in een theaterhuis of in het beste geval de website van de ontwerper zelf. Hoofdzakelijk vluchtige informatie waarvan je weet dat die snel weer verdwijnt. En als je wat dieper wil graven en het oeuvre verkennen ben je snel uitgezocht. In archieven, musea en collecties wordt een beperkt aantal werken van ontwerpers bewaard en ze zijn weinig toegankelijk. De terminologie in het archief is niet aangepast om het werk van de ontwerpers te documenteren en te ontsluiten.
* Lichtontwerp Henk van der Geest, Opera Zuid, Fledermaus
Chris is in België al langer bezig met dit onderwerp. Hij was een van de initiatiefnemers van het Europese Canonproject. Dat gaf de afgelopen jaren een aanzet tot het inventariseren en bewaren van het podiumtechnisch erfgoed en bouwde een database op maat van de sector. In een volgende fase willen ze ook ontwerp inventariseren. Daarbij rijzen heel wat vragen:
Wat vinden ontwerpers belangrijk om te bewaren?
Het oeuvre? Het proces? De gebruikte techniek? En in welke vorm bewaren we dat dan? En hoe doen we dat nu?
En waarom bewaren we een ontwerp?
Als werkarchief, om een voorstelling opnieuw op te zetten? Als herinnering? Uit toekomstig historisch oogpunt? Als inspiratie voor nieuw werk? Als carrière-portfolio om te presenteren?
En hoe doen we dat dan technisch?
In een wereld waar steeds meer digitale informatie niet meer op papier te vatten is, en waar de houdbaarheid van digitale files beperkt is? En wat met auteursrecht?
Daar willen we graag over in gesprek met ontwerpers, archivarissen en andere geïnteresseerden.
Wie alvast wat wil inlezen kan op onderstaande links terecht:
Canon project: www.canon-timeline.eu
Canonbase: canonbase.eu
The lighting archive: thelightingarchive.org
Lichtontwerpers in de Theaterencyclopedie: https://theaterencyclopedie.nl/wiki/Categorie:Lichtontwerper
AllardPierson, de theatercollectie theatercollectie.uva.nl/search/simple
Databank kunstenpunt data.kunsten.be
Project Tracks https://www.projecttracks.be/
* Lichtontwerp Henk van der Geest, Opera Zuid, Fledermaus (Foto Morten der Boer)
*
BIO CHRIS VAN GOETHEM
Chris Van Goethem startte in 1983 als technicus in een verhuurbedrijf, zoals de meeste technici in die periode. Daarvoor was hij reeds actief in school- en jeugdtheater. Hij werd toneelmeester via opleiding op de vloer en zelfstudie en toerde met menig gezelschap door Europa.
Van Goethem breidde zijn werkterrein uit met lesgeven en consultancy op het vlak van podiumtechnieken. Zijn specialisaties zijn belichting, podiummechanica, productie en special effects.
In het kader van het vak Onderzoeksvaardigheden begeleidt hij de studenten podiumtechnieken RITCS bij hun individueel driejarig onderzoekstraject en doceert het vak “Geschiedenis van de Podiumtechnieken”.
Van Goethem schreef “Belichtingstechniek voor podiumtechnici” en “Basisveiligheid voor de theater-en eventindustrie” en publiceert regelmatig in vaktijdschriften als Proscenium, STEPP magazine, Die Vierte Wand, Zichtlijnen en Proscen rond onderwerpen over geschiedenis en erfgoed.
Samen met TEAD vzw beheert hij een collectie (of een weeshuis) voor podiumtechnisch erfgoed met de nadruk op Belgische bedrijven en materiaal dat in Vlaanderen gebruikt is.
In het kader van het kenniscentrum podiumtechnieken onderzoekt hij de geschiedenis van de podiumtechnieken. In het “Changement a vue” research project en het “Fading lights” project werkte hij samen met de research group van SADA, Uniarts, Stockholm. Hij was verantwoordelijk voor het Erasmus+ Canon project rond de geschiedenis van de Podiumtechnieken en werkt samen met de Vlaamse sector- en erfgoedorganisaties aan de inventarisering van het podiumtechnisch erfgoed.
Vanuit zijn engagement is hij betrokken bij internationale projecten als theatrEurope, Scenofest Praag en de OISTAT research en education commissions.
Hij is lid van de RvB van STEPP, het steunpunt voor de productionele, ontwerpende, en technische krachten van de brede culturele sector; en van ETTEC, de European Council for Qualification and Certification of Stage and Event Technicians. Hij is lid van SARC en van de commissie kunstwerkers.
Praktisch
Wanneer: Vrijdag 18 oktober 2024
19:00 uur Inloop
19:30 uur Aanvang discussie
20:30 uur Borrel
22:00 uur Deur dicht
Waar: AHK Culture Club, Kattenburgerstraat 5, A’dam
Toegang: Gratis excl. drankjes. Wel graag aanmelden!
Aanmelden via: info@lichtontwerpen.nl
Locatie
De AHK Culture Club bevindt zich op het Marineterrein Amsterdam. Kattenburgerstraat 5, Gebouw 027K, 1018 JA Amsterdam. Naast Makerspace. Je kunt het beste met de fiets komen of buiten het Marine terrein parkeren.
Met dank aan de AHK Culture Club voor het gebruik van de locatie.